Bedenker van de APP
De APP is ontworpen door Fedor Baarslag. Hij is leerkracht en
management ondersteuner op OBS Opwaardz in Olst. Innovatie en het verbeteren van onderwijs maakt hem zielsgelukkig!
Innoveren is iets wat hij van nature altijd al in het onderwijs doet. Hij won in 2017 de onderwijsparade van de opleiding MLI met zijn Masterthesis 'Kijk mij...voorlezen op film'. Hij deed daarin onderzoek naar een interventie, waarbij negen leraren in Nederland de opdracht kregen om leesfilms te maken van hun lezende kinderen in groep 3. Met als doel deze films te delen met hun ouders als trotsmateriaal. Door zijn studie toen kwam hij in aanraking met literatuur over leesonderwijs en leesmotivatie. Met deze lees-APP richt hij zich nu op leerlingen vanaf groep 4 en hoger met als doel ze in de boeken te krijgen en te houden.
Vormgevers
De APP is vormgegeven door fanatieke ICT studenten van Hogeschool Windesheim te Zwolle vanuit de minor Mobile Solutions. Topi, Piotr, Jeffrey en Liam werkten er als team het eerste half jaar aan. Youri, Matthijs, Martijn en Remco werkten het tweede deel van 2020 aan het vervolg. Nu is de versie testklaar en de eerste resultaten zijn goed!
Dankwoord
'Ik wil Erna van Koeven en Anneke Smits bedanken vanuit hun expertise op leesgebied. En ook Teun Lucassen en Rob van de Star van de afdeling ICT Windesheim. Tot slot uiteraard de talentvolle ICT studenten. Zonder hun toewijding was er geen boeken-APP. Samen strijden we vanuit eigen discipline tegen laaggeletterdheid en leesarmoede. Dank voor jullie steun en het vertrouwen.' - Fedor-
Filosofie en wetenschap achter de Lees-App
Deze richt zich op 3 gebieden:
1) de leraar helpen
De APP is bedoeld voor leraren/leerkrachten, die net als de bedenker voor de uitdaging staan de jeugd in boeken te krijgen en te houden! Het viel hem namelijk op dat leraren veel onderwijstijd besteden aan stillezen, maar dat zij nauwelijks de tijd hebben om deze onderwijstijd goed te volgen en te evalueren met de leerlingen. Vragen als: 'Hoe vond je het leesmomentje? Hoe vind je jouw leesboek? Hoeveel of hoe vaak lees je? Wat zijn je leesvoorkeuren? En hoeveel boeken heb je gelezen dit schooljaar? Dit zijn wezenlijke vragen om een beeld te krijgen van het leesplezier en de leesmotivatie van leerlingen. Met de Lees-APP in de klas kun je dit monitoren. Zij kunnen na elk leesmoment gemakkelijk met hun chromebook of mobiel hun lees-app bijwerken. Dit vraagt enkele seconden. Alle data samen levert voor leerkrachten overzicht op zodat je gericht complimenten kunt geven of interventies kunt doen als het lezen niet lekker loopt.
2) De leerling motiveren
De App doet niet alleen wat voor de leraar, maar ook voor de leerling. Leerlingen kunnen terugkijken in hun leesgeschiedenis. En zij kunnen hun leesboeken koppelen aan hun eigen account. Daarnaast zijn er leuke motiverende functionaliteiten opgenomen, waardoor kinderen het ook leuk vinden om hun APP even bij te werken. Zo kunnen zij punten verdienen en levels opschuiven en viert de App steeds weer een 'nieuwe mijlpaal' op leesgebied. De APP is in basis geïnspireerd op de leesmotivatie theorie van Wigfield & Guthrie's 'Motivation for reading' (1997). Deze gaat uit van vijf invloedrijke factoren binnen de leesmotivatie, namelijk : (1) self-efficacy, (2) betrokkenheid bij lezen, (3) autonomie, (4) belang van lezen en (5) interactie. De APP helpt de leraar het lezen naar de leerling toe belangrijker te maken: jouw leesgedrag vind ik belangrijk en boeiend genoeg om actief te volgen: 'Ik zie in jouw leesdata dat je geniet en groeit in je boek' (2, 4 en 5). Leerlingen lezen vaker als ze zelf mogen kiezen(3), maar het versterkt als zij weten wat populair is onder vriendjes of klas/huisgenoten(5). Daarom kunnen zij hun persoonlijke favoriete boeken top 5 samenstellen en deze kenbaar maken aan de klas. De APP genereert daarvan een klassikale boeken top 5, waarvoor door de leraar gerichte boekreclame gemaakt kan worden(2 en 5). Daarnaast zet de APP elk gelezen boek in de schijnwerper en laat een groeiende grafiek de leerling zelf ook zijn leesvoortgang zien(1).
3.) Schrijvers een stem geven
Een mooi voorbeeld hiervan is volgens Fedor de schrijfster Marike Spee die het boek over de Tweede wereld oorlog 'Oma, gaan we nou dood?' schreef. Hiervoor nam zij een prachtige vlog op om kinderen te motiveren het boek te lezen.
(Zie haar vlogje hieronder) Als locatie koos zij de grote brug bij Arnhem. Op dezelfde plek waar het verhaal zich toen heeft afgespeeld. Een vlog die ons motiveert het boek ook eens te pakken!
De APP is ontworpen door Fedor Baarslag. Hij is leerkracht en
management ondersteuner op OBS Opwaardz in Olst. Innovatie en het verbeteren van onderwijs maakt hem zielsgelukkig!
Innoveren is iets wat hij van nature altijd al in het onderwijs doet. Hij won in 2017 de onderwijsparade van de opleiding MLI met zijn Masterthesis 'Kijk mij...voorlezen op film'. Hij deed daarin onderzoek naar een interventie, waarbij negen leraren in Nederland de opdracht kregen om leesfilms te maken van hun lezende kinderen in groep 3. Met als doel deze films te delen met hun ouders als trotsmateriaal. Door zijn studie toen kwam hij in aanraking met literatuur over leesonderwijs en leesmotivatie. Met deze lees-APP richt hij zich nu op leerlingen vanaf groep 4 en hoger met als doel ze in de boeken te krijgen en te houden.
Vormgevers
De APP is vormgegeven door fanatieke ICT studenten van Hogeschool Windesheim te Zwolle vanuit de minor Mobile Solutions. Topi, Piotr, Jeffrey en Liam werkten er als team het eerste half jaar aan. Youri, Matthijs, Martijn en Remco werkten het tweede deel van 2020 aan het vervolg. Nu is de versie testklaar en de eerste resultaten zijn goed!
Dankwoord
'Ik wil Erna van Koeven en Anneke Smits bedanken vanuit hun expertise op leesgebied. En ook Teun Lucassen en Rob van de Star van de afdeling ICT Windesheim. Tot slot uiteraard de talentvolle ICT studenten. Zonder hun toewijding was er geen boeken-APP. Samen strijden we vanuit eigen discipline tegen laaggeletterdheid en leesarmoede. Dank voor jullie steun en het vertrouwen.' - Fedor-
Filosofie en wetenschap achter de Lees-App
Deze richt zich op 3 gebieden:
1) de leraar helpen
De APP is bedoeld voor leraren/leerkrachten, die net als de bedenker voor de uitdaging staan de jeugd in boeken te krijgen en te houden! Het viel hem namelijk op dat leraren veel onderwijstijd besteden aan stillezen, maar dat zij nauwelijks de tijd hebben om deze onderwijstijd goed te volgen en te evalueren met de leerlingen. Vragen als: 'Hoe vond je het leesmomentje? Hoe vind je jouw leesboek? Hoeveel of hoe vaak lees je? Wat zijn je leesvoorkeuren? En hoeveel boeken heb je gelezen dit schooljaar? Dit zijn wezenlijke vragen om een beeld te krijgen van het leesplezier en de leesmotivatie van leerlingen. Met de Lees-APP in de klas kun je dit monitoren. Zij kunnen na elk leesmoment gemakkelijk met hun chromebook of mobiel hun lees-app bijwerken. Dit vraagt enkele seconden. Alle data samen levert voor leerkrachten overzicht op zodat je gericht complimenten kunt geven of interventies kunt doen als het lezen niet lekker loopt.
2) De leerling motiveren
De App doet niet alleen wat voor de leraar, maar ook voor de leerling. Leerlingen kunnen terugkijken in hun leesgeschiedenis. En zij kunnen hun leesboeken koppelen aan hun eigen account. Daarnaast zijn er leuke motiverende functionaliteiten opgenomen, waardoor kinderen het ook leuk vinden om hun APP even bij te werken. Zo kunnen zij punten verdienen en levels opschuiven en viert de App steeds weer een 'nieuwe mijlpaal' op leesgebied. De APP is in basis geïnspireerd op de leesmotivatie theorie van Wigfield & Guthrie's 'Motivation for reading' (1997). Deze gaat uit van vijf invloedrijke factoren binnen de leesmotivatie, namelijk : (1) self-efficacy, (2) betrokkenheid bij lezen, (3) autonomie, (4) belang van lezen en (5) interactie. De APP helpt de leraar het lezen naar de leerling toe belangrijker te maken: jouw leesgedrag vind ik belangrijk en boeiend genoeg om actief te volgen: 'Ik zie in jouw leesdata dat je geniet en groeit in je boek' (2, 4 en 5). Leerlingen lezen vaker als ze zelf mogen kiezen(3), maar het versterkt als zij weten wat populair is onder vriendjes of klas/huisgenoten(5). Daarom kunnen zij hun persoonlijke favoriete boeken top 5 samenstellen en deze kenbaar maken aan de klas. De APP genereert daarvan een klassikale boeken top 5, waarvoor door de leraar gerichte boekreclame gemaakt kan worden(2 en 5). Daarnaast zet de APP elk gelezen boek in de schijnwerper en laat een groeiende grafiek de leerling zelf ook zijn leesvoortgang zien(1).
3.) Schrijvers een stem geven
Een mooi voorbeeld hiervan is volgens Fedor de schrijfster Marike Spee die het boek over de Tweede wereld oorlog 'Oma, gaan we nou dood?' schreef. Hiervoor nam zij een prachtige vlog op om kinderen te motiveren het boek te lezen.
(Zie haar vlogje hieronder) Als locatie koos zij de grote brug bij Arnhem. Op dezelfde plek waar het verhaal zich toen heeft afgespeeld. Een vlog die ons motiveert het boek ook eens te pakken!
Boek-promotie vlog van schrijfster Marike Spee
Auteurs kunnen zich vanaf nu met een boek-vlog richten tot de (jonge) lezers. Als een leerling een ISBN ingescant komt de vlog van de schrijver automatisch als eerste naar voren. En dat werkt super motiverend!
Sponsoring?
Onze App is gratis en wat ons betreft blijft dat zo!
Zoals u leest zit er achter deze APP geen commercieel bedrijf maar een leraar met enorme drijfveren. Het wordt dus gemaakt door leraren speciaal voor leraren vanuit een groot hart voor onderwijs!
Je kunt ons steunen met een kleine gift! Zo kom je ons tegemoet met de kosten die we maken voor ontwikkeling van de Lees-APP: https://www.geef.nl/nl/actie/steun-lees-app/donateurs
Ook ondersteuning in de vorm van expertise/technische ondersteuning is van harte welkom! Zo dragen we samen een mooi project voor leraren en leerlingen! Voor een aanbod in technische ondersteuning kunt u zich melden via het aanvraag/contactformulier
Alvast hartelijk dank!
- Team Leeskees -
Sponsoring?
Onze App is gratis en wat ons betreft blijft dat zo!
Zoals u leest zit er achter deze APP geen commercieel bedrijf maar een leraar met enorme drijfveren. Het wordt dus gemaakt door leraren speciaal voor leraren vanuit een groot hart voor onderwijs!
Je kunt ons steunen met een kleine gift! Zo kom je ons tegemoet met de kosten die we maken voor ontwikkeling van de Lees-APP: https://www.geef.nl/nl/actie/steun-lees-app/donateurs
Ook ondersteuning in de vorm van expertise/technische ondersteuning is van harte welkom! Zo dragen we samen een mooi project voor leraren en leerlingen! Voor een aanbod in technische ondersteuning kunt u zich melden via het aanvraag/contactformulier
Alvast hartelijk dank!
- Team Leeskees -